Viešieji ministerijų milijonai: kas ir kaip juos dalija ir kas juos pasiima

EGLĖ DIGRYTĖ, savaitraštis 15min.

LT_07_Perskelta_Lietuva_II.jpgMinisterijos, kurioms norisi, o kartais privaloma visuomenę informuoti apie savo veiklą, gali tapti aukso kasyklomis. Pinigų nubyra ir žiniasklaidai, įskaitant net neetiškais pripažintus leidinius ar televizijas, ir projektus įgyvendinančioms komunikacijos agentūroms. Lyderiu šioje srityje tapo buvęs Anykščių meras ir Artūro Zuoko partinis bendražygis Darius Gudelis.

D.Gudelio bendrovei „VIP viešosios informacijos partneriai“ arba konsorciumams, kuriuose ji susijungė su kitomis įmonėmis, keturios ministerijos nuo praėjusių metų pradžios patikėjo ne vieną projektą, kurių vertė gerokai perkopė 5 mln. Lt. 

Paties D.Gudelio pasiteirauti, kokios gudrybės padeda įtikti vienai ministerijai po kitos, nepavyko. „15min“ žiniomis, jis išvykęs į užsienį.


Iš viso 2011-aisiais ir šių metų pirmą ketvirtį valdžios institucijos, įvairūs jų padaliniai ir viešosios įstaigos surengė 325 viešinimo paslaugų konkursus už 91,7 mln. Lt. Ministerijos surengė beveik trečdalį jų už 27,2 mln. Lt – taip rodo Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) informacija.

Ne visus pinigus suspėta išleisti, mat nemažai projektų yra tęstiniai. Minėtu laikotarpiu tik buvo surengti konkursai šiai sumai, o su paslaugų tiekėjais už įgyvendintus projektus gali būti atsiskaityta vėliau. Lygiai taip pat pernai galėjo būti sumokėti pinigai, bet konkursai vyko anksčiau, taigi į šią statistiką jie nepateko.

Brangiausios kampanijos

VPT duomenimis, Susisiekimo ministerija pernai ir šių metų pradžioje surengė 13,19 mln. Lt vertės viešinimo paslaugų viešųjų pirkimų. Ministerija „15min“ informavo tam išleidusi tik daugiau nei 9 mln. Lt. Mat ji vykdė dvi didelės apimties nacionalines kampanijas informuoti apie skaitmeninę TV ir saugų eismą.

Iš ES lėšų vykdomas projektas „Skaitmeninės televizijos plėtros skatinimas“ jau atsiėjo apie 4,6 mln. Lt. Projektą vykdo konsorciumas, kuriam atstovauja mažiausią kainą konkurse pateikusi bendrovė „VIP Viešosios informacijos partneriai“. Ji koordinuoja viešinimą žiniasklaidoje, gamina televizijos klipus ir kitas priemones, organizuoja renginius. Bendrovei už tai pernai buvo sumokėta milijonas litų, šiemet – jau 551 tūkst. Lt.

Sveikatos apsaugos ministerija įsitikinusi, kad biudžeto pinigų skirstymas yra komercinė paslaptis.
Atskirai buvo mokama už informacinių klipų transliavimą: „Tele-3“ – 955 tūkst. Lt, LNK – 888 tūkst. Lt, „Lietuvos ryto TV“ – 629 tūkst. Lt, Lietuvos nacionaliniam radijui ir televizijai – 596 tūkst. Lt.

Saugaus eismo informavimo kampaniją ministerija vykdo kasmet. Pernai konkursą taip pat laimėjo komunikacijos bendrovių konsorciumas, kuriam atstovauja „Creative media services“. Socialinė reklama skelbta pagrindinėse žiniasklaidos priemonėse. Už projekto įgyvendinimą sumokėta beveik 3,2 mln. Lt. 

Pernai ministerija siūlė ir daugiau švietėjiškų saugaus eismo akcijų. Iš viso pasirašyta beveik dvi dešimtys sutarčių dėl viešųjų ryšių akcijų, renginių, konkursų, laidų, specialių rubrikų TV laidose, kampanijų interneto portaluose ir socialiniuose tinkluose, specialių reklamos kampanijų per futbolo varžybas. Jų vertė – kiek daugiau nei milijonas litų.


„Sporto komunikacijos“, valdančios televizijos kanalą „Sport1“, už 20 tūkst. sekundžių vaizdo klipų apie saugų eismą transliavimą susižėrė 242 tūkst. Lt, bendrovės „Euroreklama“ ir „Bosanova“ už kampaniją, skatinančią nevairuoti apsvaigus, ir saugaus eismo žaidimą internete „Ar pasirašai?“ – gavo po 104 tūkst. Lt, „TV Play“ už edukacines rubrikas moksleiviams – 98 tūkst. Lt, „Filipavičius ir partneriai“ už informacinę kampaniją dviratininkams bei motociklininkams – 75 tūkst. Lt. „15 minučių“ už žurnalą, skirta automobilių lenktynėms ir šios sporto šakos gerbėjams, skirta 43,5 tūkst. Lt.

Šiemet LNK turės parengti 30 saugaus eismo edukacinių rubrikų, už tai jau sumokėta 63,5 tūkst. Lt. Informavimo apie ES paramą transporto sektoriui kampanijoms skirta dar 163 tūkst. Lt, kurie padalinti Socialiniam institutui, „Veido“ leidyklai, bendrovei „Tapinas ir partneriai“ ir viešajai įstaigai „AP idėjos“. 

Už informacijos apie ministerijos veiklą sklaidą bendrovei „Diena Media News“ pernai sumokėta 48,9 tūkst. Lt, „Lietuvos rytui“ – 12,2 tūkst. Lt, „Respublikos leidiniams“ – 4,5 tūkst. Lt. Dar 21,8 tūkst. Lt atseikėta Demokratijos plėtros fondui už straipsnius žurnale „Valstybė“.


Skatina medžioklės plėtrą

Aplinkos ministerija viešinimui atseikėjo 589 tūkst. Lt. Pasak atstovo spaudai Tomo Beržinsko, pernai buvo pasirašyta sutartis su D.Gudelio bendrove „VIP viešosios informacijos partneriai“ dėl aplinkosauginės informacijos platinimo spaudoje, jos vertė – ne daugiau kaip 450 tūkst. Lt metams.

Kelis pirkimus paskelbė ministerijos Gamtos apsaugos departamentas. Jie buvo skirti siaurai temai – medžioklės plėtrai ir tradicijoms puoselėti, todėl orientuotasi į specializuotus kanalus, pasiūliusius mažiausią kainą. Dvi 49 tūkst. Lt vertės sutartys pasirašytos dėl informacijos paskelbimo „Žurnale apie gamtą“, dar dvi už 43 tūkst. Lt – dėl žurnalo „Medžiotojas ir medžioklė“. 30 tūkst. skirta „Lietuvos ryto TV“, 18 tūkst. Lt – laikraščiui „Žaliasis pasaulis“.

Žemės ūkio ministerija pernai vasarį paskelbė viešinimo paslaugų pirkimo konkursą, tačiau įsivėlė į teisminius ginčus. Viena konkurso dalis (parodų, konferencijų, visuomenės nuomonės tyrimo, stebėsenos, informacinės medžiagos ir kt. pirkimo) baigėsi spalį, o kitų dalių procedūros užtruko iki gegužės. Todėl, kaip tikino atstovas spaudai Vilius Rekevičius, pinigai nebuvo išleisti. 

Lėšų prireikė Lietuvos gamintojų ekspozicijoms tarptautinėse žemės ūkio parodose „Auksinis ruduo“ Maskvoje ir „Žalioji savaitė“ Berlyne, ministerijos stendui parodoje „Ką pasėsi“, tarptautinę žemės ūko parodai „Agrobalt 2012“. Šie pirkimai vyko anksčiau, kiekvienai parodai atskirai, dabar tai daroma kompleksiškai. „Todėl išlaidos neišaugo, tiesiog pernai dėl viešųjų pirkimų procedūrų niekas nevyko“, – pažymėjo V.Rekevičius.


Ragina dirbti tik su etiška žiniasklaida

Ūkio ministerija (ŪM) pernai už 147 tūkst. Lt pirko viešųjų ryšių paslaugų nacionalinėje spaudoje ir nacionalinėse bei regioninėse radijo stotyse. Šį konkursą laimėjo Baltijos viešųjų ryšių grupė.
Susisiekimo ministerija skaitmeninės televizijos plėtros skatinimo programai iš ES lėšų jau skyrė daugiau nei 4 mln. litų. 

Šiais metais informacijai apie ES struktūrinę paramą inovacijų srityje skelbti skirta 568 tūkst. Lt, sutartis sudaryta su bendrovėmis „Publicum“ ir „Publicum Media“. 

Anot ūkio ministro patarėjos Vytautės Šmaižytės, ŪM siūlo organizacijoms viešinimo paslaugas pirkti tik iš tų žiniasklaidos priemonių, kurios laikosi etikos principų.


Finansų ministerijos Viešųjų ryšių skyriui pernai ir šiemet buvo skirta po 115 tūkst. Lt. Anot skyriaus vedėjo Vytauto Lenkučio, už šiuos pinigus prenumeruojama spauda, perkamos naujienų agentūrų paslaugos, kartais žiniasklaidoje publikuojami informaciniai pranešimai (apie grąžinamus rublinius indėlius, taupymo lakštus ir pan.), įgyvendinami informaciniai projektai (pavyzdžiui, biudžeto formavimo žaidimas portale Delfi.lt).

„Viską įgyvendiname savo jėgomis, geranoriškai padedant projektų partneriams. Tad viešųjų pirkimų viešinimo paslaugoms pirkti nei praėjusiais, nei šiais metais nebuvo“, – pažymėjo V.Lenkutis. 

Jo teigimu, VPT nurodytos šių metų pirmo ketvirčio išlaidos – 230 tūkst. Lt buvo skirtos naujienų agentūrų paslaugoms 3 metams pirkti.


Užsienio reikalų ministerija informavo, kad viešinimui (trims projektams) skirta kiek daugiau nei 244 tūkst. Lt. Už rašinius apie ES dienraščiui „Verslo žinios“ sumokėta 115 tūkst. Lt iš ES lėšų.
Naujienų rubrikai anglų kalba skirta 69,5 tūkst. Lt, pernai ir šiemet buvo sumokėta po ketvirtadalį šios sumos. Už periodinį leidinį apie Lietuvos užsienio politiką numatyta 60 tūkst. Lt, bet jie dar nesumokėti. Šiuos konkursus laimėjo portalas 15min.lt ir savaitraštis „15min“.
Komercinė paslaptis?

VPT duomenimis, Sveikatos apsaugos ministerija surengė viešųjų pirkimų už 1,5 mln. Lt. Pernai liepą buvo pasirašyta sutartis su „VIP viešosios komunikacijos partneriais“ dėl informacijos skelbimo 4 nacionaliniuose dienraščiuose ir 20 regioninių leidinių, 4 naujienų portaluose, 2 radijo stotyse. 

Anot ministerijos Ryšių su visuomene skyriaus vedėjos Giedrės Maksimaitytės, pernai už šias paslaugas buvo sumokėta beveik 240 tūkst. Lt, šiemet pirmą ketvirtį – 52,5 tūkst. Lt. Tačiau nurodyti konkrečias žiniasklaidos priemones ji atsisakė, pareiškusi, kad tai yra komercinė paslaptis.

Bendrovės „VIP viešosios informacijos partneriai“ direktorius D.Gudelis laimi daugiausia ministerijų užsakymų.

Maždaug 1,5 mln. Lt sumai viešųjų pirkimų surengė Vidaus reikalų ministerija, rodo VPT duomenys. Pati ministerija teigia, kad pagal praėjusių metų pradžioje pasirašytas sutartis viešinimo paslaugoms buvo išleista 213 tūkst. Lt, o pagal šių metų pradžioje pasirašytas sutartis – 77,7 tūkst. Lt. Šioms paslaugoms pirkti panaudotos tik ES struktūrinių fondų lėšos.

Švietimo ir mokslo ministerija visuomenei informuoti apie ES struktūrinių fondų paramą pernai pasamdė bendrovę „VIP viešosios informacijos partneriai“. Tam pernai skirta 321 tūkst. Lt (iš jų esą tik 71 tūkst. Lt buvo iš Lietuvos biudžeto, likusi suma – iš ES lėšų). Sutartis tebegalioja, todėl naujų konkursų šiais metais nebuvo.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija viešinimuisi naujienų portalo Delfi.lt socialinių aktualijų skiltyje „SociumasLT“ skyrė 35,6 tūkst. Lt, radijo stotyse M-1 ir Žinių radijas – 26,8 tūkst. Lt, nurodė Ryšių su visuomene skyrius. 

Keturiolikai laikraščių („Respublika“, „Vakaro žinios“, „Valstiečių laikraštis“, „Lietuvos žinios“, „Lietuvos sveikata“, „Kauno diena“, „Vakarų ekspresas“, „Šiaulių naujienos“, „Sekundė“, „Alytaus naujienos“, „Suvalkietis“, „Tauragės žinios“, „Kalvotoji Žemaitija“, „Utenos diena“) atseikėta 73,5 tūkst. Lt.


Taupios ministerijos

Krašto apsaugos ministerija (KAM) neperka užsakomųjų straipsnių ir kitų informavimo per žiniasklaidą paslaugų, išskyrus reklamą, nesamdo viešųjų ryšių agentūrų. 

Pernai KAM viešuosius pirkimus skelbė organizuodama kariuomenės ir visuomenės šventę. Už 15,6 tūkst. Lt buvo transliuojama reklama per Lietuvos radiją ir televiziją, už 423 Lt bendrovė „Media Solutions“ sukūrė garso klipą. Dar 950 Lt kainavo šventės reklama Kauno viešajame transporte, kuria rūpinosi „Media Traffic“.


Už Bazinių karinių mokymų vaizdo klipą bendrovei „Kalbininkai“ sumokėta 11,9 tūkst. Lt. Kariuomenė šių mokymų reklamos kampanijai pernai skyrė 430 tūkst. Lt, konkursą laimėjo bendrovė „Adcom“. Prasidėjus šiai kampanijai, buvo sulaukta per 1100 kandidatų anketų – septynis kartus daugiau nei iki tol.

Kultūros ministerija jokių viešinimo paslaugų neperka, pabrėžė atstovė spaudai Vaiva Gogelienė, išskyrus vieną atvejį: dienraštyje „Lietuvos rytas“ dukart buvo patalpintas skelbimas apie mokymus ministerijos tarnautojams, tai atsiėjo beveik 6,1 tūkst. Lt. 

Energetikos ir Teisingumo ministerijos nei pernai, nei šių metų pradžioje jokių viešinimo paslaugų nepirko.


Pinigų švaistymas
Nugaraite_II.jpgDoc. Audronė Nugaraitė, Kauno Vytauto Didžiojo universiteto Viešosios komunikacijos katedros dėstytoja: „Prieš keletą metų žurnalistams buvau išsakiusi kritišką požiūrį į ministerijų viešinimąsi, šiandien galiu jį pakartoti ir dar griežčiau, nes pinigai padidėjo. Pinigų biudžete nėra, o vis tiek taško pranešimams, kurių niekas neskaito. Dalis mokamos informacijos turi būti, pavyzdžiui, skelbimai, kurių kitaip niekas neįdės. Įvaizdį galima kurti ir nemokant už reklamos plotą. Tai būtų naudinga ir žurnalistams, nes ne pranešimus spaudai dėtų, o išeitų į įvykius, dairytųsi temų. Pasižiūrėkime į Krašto apsaugos ministeriją – ir vienaip, ir kitaip stengiasi suktis, bet neperka grynos reklamos, nes nėra prasmės. Lietuvos apeliacinio teismo teisėjai persirengė pasakų herojais ir pasakojo vaikams apie teisę. Bijojo, kad visi juoksis, o buvo įdomu. Tačiau jei pinigų yra, kam sukti galvą, – lengviau eiti paprasčiausiu keliu. Gaila, niekas nevertina viešųjų ryšių efektyvumo ir veiksmingumo. Jie tam ir yra ryšiai su visuomene, kad galėtum įrodyti, jog gali bendrauti su viena tiksline publika.“

Nuotraukoje: Vytauto Didžiojo universiteto Viešosios komunikacijos katedros dėstytoja, Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininko pavaduotoja Audronė Nugaraitė
                                                                          Šarūno Mažeikos (BFL) nuotr.


Lietuvos žurnalistų sąjungos nario, dailininko Vladimiro Beresniovo piešinys

Panašūs straipsniai