2018 m. gruodžio 13 d.

V. Putvinskio g. 48
44211 Kaunas
tel./faks (8-37 422 577)
lzs.kaunas@gmail.com
+370 698 17188

Iš dovanų knygos ,,Dar palūkėki pusamžio krize!

***

Braška kūnas, dreba keliai, krenta dantys - sveika senatve

***

Sendamas tik per skausmus dantis sukandęs gali ką nors nuveikti

***

Amžiaus viduryje naujų pojūčių sukelia tik nauji simptomai

***

Senatvė turi tris panašumus. Pirmas - sutrikusi atmintis. Hm... Kokie gi kiti du?

***

Kadaise buvau tokia neryžtinga... O dabar gailiuosi...

***

Sulaukus brandaus amžiaus neverta pernelyg nerimauti, kad protas nuslysta į šalį. Svarbu, kad jis grįžtų atgal.

***

Kai žvakutė kainuoja daugiau už gimtadienio tortą, metas atsisveikinti su jaunyste

***

Kai kokiam nors senstelėjusiam žmogui švenčiant gimtadienį susirinkę draugai ima sakyti tostus, nuo to darosi tik graudžiau

***

Ir dabar turiu tai, ką turėjau prieš 20 metų, tik vaizdas nekoks

***

Pusamžis yra tada, kai amžių išduoda pusiaujas

***

Perkopus pusamžį žmona liepia įtraukti pilvą, ir jai nė motas, kad jau seniausiai jį įtraukei

***

Jeigu gyvenčiau iš naujo, daryčiau tas pačias klaidas, tik nebelaukčiau taip ilgai

***

Tik jauni miršta nesugedę

***

Kad ką bedaryčiau, viskas yra arba nepadoru, arba nelegalu, arba didina antsvorį

***

Kai tik suaugi ir pasisemi pakankamai žinių, supranti, kad esi per senas ir bejėgis

***

Esu tokio amžiaus, kai mano nugara šėlioja dažniau negu aš pati

***

Kai norisi atsistoti ir užleisti vietą moteriai, bet neprisiverti pajudėti - vadinasi, sensti

***

Dažniausias svorių kilnojimo pratimas sulauks pusamžio - pakilti iš krėslo

***

Rūkau cigarus dėl to, kad mano amžiaus žmogui baisu neturėti ko įsitverti

***

Pasilenkus užsirišti batraiščių ir po akimirkos svarstau: hmm, ką gi aš ruošiausi daryti?



Gelt_I.jpg

Dail. Algimantas Snarskis



Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Žurnalistės Loretos Jastramskienės ,,Bilietas į Grįžulo Ratus“

Aurdrys ANTANAITIS, LŽS ir NŽKA narys

Antanaitis_A._1_II.jpg


Vilnietė, gimusi Alytuje, Loreta Jastramskienė  yra žurnalistė ir rašytoja, daugybės straipsnių, interviu, tyrimų ir keturių grožinės literatūros knygų autorė.  Ketvirtoji jos knyga „Bilietas į Grįžulo Ratus“ (2017 m. leidykla „Homo liber“) – tai esė apie dvylika pasaulio rašytojų, kurių kūrinius autorė skaito nuolat, nes šie kūrėjai, kaip daugelį kartų sakiusi L.Jastramskienė, yra tapę artimais jos bičiuliais jausmų ir istorinių įvykių pasaulyje. 

Kolegė nuolat vyksta į susitikimus su skaitytojais Lietuvos bibliotekose ir, kalbėdama apie kūrybą, prisipažįsta, kad visą gyvenimą norėjusi sužinoti, kas slepiasi už žodžio. Per tą jos norą skaitytojai knygoje supažindinami su rašytojais: Šarliu Bodleru (Charles Pierre Baudelaire, g.1821 m. – vienas žymiausių XIX a. prancūzų poetų, kritikų, vertėjų), Gi de Mopasanu (Henri René Albert Guy de Maupassant, g. 1850 m. – prancūzų XIX a. rašytojas, įžymus novelių, romanų kūrėjas), Oskaru Vladislovu Liubič-Miloš-Milašiumi (g. 1877 m. – lietuvių poetas, rašęs prancūzų kalba), Marlena Haushofer (g. 1920 m. austrų rašytoja, žymaus romano „Siena“ autorė), Erichu Marija Remarku (Erich Maria Remarque, g. 1898 m. – vokiečių rašytojas), Kristijonu Donelaičiu (g.1714 m. – lietuvių grožinės literatūros pradininkas), Dagu Solstadu (g. 1941 m. – vienas iš garsiausių mūsų laikų norvegų rašytoju), šių laikų estų rašytoja Imbi Paju, išgarsėjusi knyga „Suomijos įlankos sesės“ – pasakojimu apie dviejų Baltijos valstybių – Suomijos ir Estijos – moterų organizacijų bendradarbiavimą siekiant užkirsti kelią karui, šių laikų amerikiečių rašytoju Samueliu Schemu (tikroji pavardė Stephenas Josephas Bergmanas, išgarsėjęs knyga „Dievo namai“), Žanu Žaku Ruso (pranc. Jean-Jacques Rousseau g. 1712 m. – prancūzų filosofas, rašytojas, politikos teoretikas, švietėjas), Stefanu Cveigu (Stefan Zweig, gim. 1881 m. – austrų rašytojas, dramaturgas, žurnalistas ir biografas) ir Kanadoje gimusiu lietuvių kilmės rašytoju Antanu Šileika. 
Autorei artimi rašytojai, kurių kūryba atspindėjo amžiaus istorinius lūžius, požiūrį į individą ir visuomenę, kūrybą ir jos prasmę, teigiantys žmogaus atsakomybę dėl žmonijos ateities. Buvau pirmasis skaitytojas, kuriam Loreta užrašė ką tik iš spaustuvės atkeliavusią šią knygą. Kai kurie rašytojai joje man buvo neatrasti. Tačiau jų kūrinius greit susiradau ir galiu padėkoti autorės knygai už galimybę sužinoti daugiau apie šių laikų pasaulį, taip tampriai susietą su kadaise buvusiu. 

Į mano klausimą, iš kur gavo tokį brangų bilietą, L. Jastramskienė atsakė: „Paveldėjau iš artimųjų. Grįžulo Ratus matau visada ir visur, net nuskridusi tūkstančius kilometrų nuo namų. Jie man primena tremtyje nuo bado, šalčio, ligų mirusius vaikus, jų mamas, tėčius. Mano senelei Julijai pavyko Sibire išsaugoti tėtį, todėl ir aš atsiradau, nors tai atrodė neįmanoma. Todėl, kai žiūriu į Didžiuosius Grįžulo Ratus, pirmiausia išgirstu traukinius. Tuos, kurie vežė lietuvius „pas baltas meškas“. Žvaigždyną graikai vadino Didžiosios Lokės žvaigždynu“.

„Tai autorė su neišsitrynusia istorine atmintimi, su aiškiu pilietiniu santykiu su savo valstybės istorija ir savo valstybe“, – knygos ketvirtame viršelyje teigia humanitarinių mokslų daktaras, kalbininkas Arvydas Vidžiūnas. Literatūrologės Rimos Pociūtės pastebėjimu, Loretos tekstai yra pakankamai provokuojantys, jai pavyksta sukurti naujumo, keistumo efektą – reiškia ir psichologinių atradimų prielaidas. „Jos personažai – dažnai jautrūs, būties klausimus keliantys žmonės, kuriems skaitytojas pajunta simpatiją. O žmogiškumas, tarpusavio santykiai – viena svarbiausių rašytojos temų“, – tai, kas jungia visas keturias autorės knygas, apibūdina dailininkė ir rašytoja Jolanta Sereikaitė.

Autorė viename iš interviu žiniasklaidai yra sakiusi: „Vieną svarbiausių knygos minčių užrašiau keliaudama praėjusią vasarą su austrų rašytojos Marlenos Haushofer romanu „Siena“ Hele, Lenkijos pusiasalyje prie Baltijos jūros. Ten buvo daug gražių, skubančių su vaikais, vyrais, seneliais, moterų, gyvenimas atrodė viena nesibaigianti saulėta vasaros diena, bet kartais miestelio gatvėmis pralėkdavo griausmingai burzgiantis tankas, kuriame buvo sausakimša turistų. Tą mintį skaitytojas perskaitys taip: „Visos sienos, kurias galima apeiti ar perlipti, yra netikros. Ir tik viena – mirties – siena tikra.“ Čia kalbu apie mus visus – personažus, rašytojus, skaitytojus“. 

Pasakyta paprastai apie tokį nekasdienišką ir nepaprastą dalyką. Gyvenimas ir mirtis, siena ir erdvė. Visi tai patiriame ir patirsime. Autorės pastanga kalbėti apie valstybių likimus, kuriuose neturėtų būti nepastebimi žmonių likimai peržengia kasdieniškų aprašymų ribas ir nukelia skaitytoją ten, kur svarbiau už viską yra teisė gyventi ir kurti. Tokia, turbūt, yra ir ji pati – labiausiai vertinant laisvę ir kūrybą. Norėdama tai turėti ir išsaugoti, pasirinkusi netradicinį kūrėjos kelią skelbti tai, kas svarbiausia, nepriklausomai nuo įvairių trukdymų ar kliūčių. Ši Loretos nepriklausomybė yra geriausia, ką gali turėti kūrėjas šiandien, tačiau ją tenka pačiai susikurti, tam reikia atkaklumo, jėgų, kantrybės, darbštumo ir primetamų stereotipų nepaisymo. 

Šios knygos pavadinimu tapo septintosios esė pavadinimas apie Suomijoje gyvenančią estų rašytoją Imbi Paju, savo kūryboje nagrinėjančią sovietinės okupacijos ir diktatūros esmę. Trijose knygos esė – apie Kanadoje gyvenančio lietuvių kilmės rašytojo Antano Šileikos, estės Imbi Paju ir prancūzų rašytojo Guy de Maupassant‘o kūrybą autorė reflektuoja Lietuvos okupacijos pasekmes, genocidą patyrusių žmonių potrauminį sindromą ir šių dienų tikrovę. 




Bilietas_i_Grizulo_n._paskutine__II.jpg„Padliecai lietuviai, bet mano broliai“ – taip sakė Vaižgantas (LK 168). L. Jastramskienės viena mintis man atrodo labai artima: atleidimas ir gailestingumas gydo visas žaizdas, tačiau nors „gailestingumas ir gali išgelbėti mus visus, tačiau pernelyg nereikėtų viltis, kad jį sutiksime tuščiose žmogiškumo gatvėse“.

Tai citata iš autorės knygos. Perskaitai ir nori tikėti, kad tos įvardytos Loretos gatvės nebus tuščios. Todėl ir rašau šią rekomendaciją, nes noriu tuo tikėti. Dar rašau ją todėl, kad pats sėkmingiausias Loretos žanras ir yra sugebėjimas suderinti žurnalistiką ir literatūrą. Ji tai daro daug metų, nuosekliai, kantriai ir kūrybiškai. „Bilietas į Grįžulo Ratus“ – geriausias šio teiginio pavyzdys.

Žurnalistei Loretai Jastramskienei - Lietuvos rašytojų sąjungos, Lietuvos žurnalistų sąjungos ir Nacionalinės žurnalistų kūrėjų asociacijos  komisijos sprendimu - už knygą ,,Bilietas į Grįžulo Ratus" įteikta 2018 metų Juozo Tumo - Vaižganto premija. 

Nuotraukose: Publikacijos autorius Audrys Antanaitis ir Loretos Jastramskienės knyga ,,Bilietas į Grįžulo Ratus", apdovanota Vaižganto premija

Ričardo Šaknio nuotr,

Vladimiras BERESNIOVAS:
EPIGRAMOS


Aleksui DABULSKIUI
Skundžias Alekso žmona, –
Vien satyros negana...

Jurgiui GIMBERIUI
Rašo, paišo ir kitaip kuria
Jurgis ne pagal kepurę.

Vidmantui KIAUŠUI
Lyrikos „biškis“, satyros „biškis“, –
Ir še tau Elmiškis.

Eimantui KLUSUI
Susigaudo ne kiekvienas glušas
Iš ko šaiposi Rimantas Klusas.

Vyteniui NEVERDAUSKUI
Lengviau ūkininkui, šeimininkei, meistrui
Patarti nei pačiam žemę arti.

Gintarui PATACKUI
Kalta ne lyrika, o kavinė,
Kad paaky mėlynė.

Laimonui INIUI
Kai Lietuvoj
Slapta veikė
Knygnešys
Jurgis Bielinis
Buvo aišku,
Kad greitai gims
Rašytojas
Laimonas Inis
- - -
Su „Nemuno“
Vardu
Prabėgo
Metai...
Net graudu.

Kas yra kas
Truputį aukštaitis,
Truputį žemaitis,
Truputį dzūkas,
Truputį suvalkietis.
Kartu sudėjus –
Esu kaunietis.

Būsiu teisingas ir doras
Keisčiau lytį į Vytį,
Tėvynę į kavinę,
Bet... kad toks geras oras –
Būsiu teisingas ir doras...

Pasirinkimas
Kam – kairieji,
Kam – dešinieji,
Kam – centristai,
O kam – aferistai.

Buvo rimta priežastis
Kai mūsų krepšininkai pralaimėdavo,
gerdavom iš nevilties.
Kai laimėdavo – iš džiaugsmo...

Katinas – „Miau“,
Šuo – „Au, au“.
Jis – „Aū- ū !
Ji – “ I love You!“







KLAUSIMĖLIS

Ką Jūs vadinate žurnalistu?

Dirbančius redakcijoje
Bendradarbiaujančius su spauda, RTV
Pagal sutartį teikiančius medžiagą, viešosios informacijos rengėjams
Priklausančius žurnalistų profesinei sąjungai
Daugiau informacijos

Radai klaidą?
Rašyk (el.p. lzs.kaunas@gmail.com)