Žurnalistės pastabos. Kol sveikatos politikai trypčioja, „netradiciniai daktarai“ nesnaudžia…Leidėjai padeda

Virginija GRIGALIŪNIENĖ, LŽS ir NŽKA narė

Grigaliuniene_V_II.jpg
Vasara – atostogų metas, todėl nieko nuostabaus, kad atsiranda minutė kita pavartyti daugiau spaudos leidinių, ilgėliau panaršyti internete… 

Vieną popietę iš visų pakampių susirinkau dar neperskaitytų spaudos leidinių stirtą ir, kaitindamasi saulėje, įnikau domėtis, ką rašo šiandienė žiniasklaida.

Tiesą sakant, dabar leidžiamų žurnalų turinys nemaloniai stebina jau ne pirmus metus… 

Gal mano subjektyvi išvada ir žiaurokai skamba, bet drįsčiau teigti, jog turbūt du trečdaliai dabar leidžiamų ir populiarumu tarp skaitytojų besididžiuojančių žurnalų straipsnelių – išvis neskaitytini. 

Nes tai – tas pats per tą patį, pilstymas iš tuščio į kiaurą, galų gale – apgaulė, akivaizdi prasto produkto ar neaiškios paslaugos reklama.









Dvasinis stuburo ištiesinimas


Štai paimu vieną žurnalą ir negaliu patikėti savo akimis: per visą puslapį – reklaminis straipsnis apie… dvasinį stuburo ištiesinimą! Ir ne šiaip sausi teiginiai, o su iliustracijomis, nuotraukomis! Moteris „prieš ištiesinimą“ ir „po“; paciento nugara „prieš“ ir „po“; kojos ilgis „prieš“ ir „po“… Dar įdomesnė iliustracija, pristatoma kaip nuotraukos, fiksuojančios žmogaus auros pokyčius prieš „dvasinį stuburo ištiesinimą“ ir po tokios „procedūros“! Ir dar pabrėžiama, kad laiko skirtumas tarp nuotraukų – 20 minučių! Trumpai tariant, tik pyst – ir stuburas sveikas! 




Grigaliuniene I  II_1.jpgTikite tuo? Panašu, kad tikinčių yra, nes, kaip tvirtinama straipsnyje šalia minėtų iliustracijų, „jau ne vienus metus dvasinio stuburo ištiesinimo pradininkas Piotras (…) tai atlieka ir Lietuvoje“. 

Čia pat patvirtinama, kiek nedaug reikia, kad žmogus iš ligonio – o stebukle! – akimirksniu pasijustų sveikas! 


Štai kas dėstoma toliau: „Dvasinis ištiesinimas vyksta vieną kartą, neprisiliečiant prie kūno, neskausmingu būdu. Galima pajusti švelnų energijos tekėjimą. Po seanso jaučiamas lengvumas, išnyksta arba sumažėja skausmai. Ypač rekomenduojamas vaikams, nes daug jų šiuo metu gimsta nevienodais kojų ilgiais, dėl ko galimai prasideda stuburo ir dubens iškrypimai“. 


Kad vykdoma aktyvi niekinės „procedūros“ reklama, išduoda ir tai, jog yra sukurtas Facebook puslapis „Dvasinis stuburo gydymas“. Ten puikuojasi kvietimai į dvasinės tvarkos atkūrio seansus vienoje prabangioje turizmo sodyboje, o iš įkeltų nuotraukų matyti, kad žmonių susirenka tikrai nemažai (jei ne fotošopas). Yra motinų net su mažyliais ant rankų! Tokiuose susibūrimuose skaitomos paskaitos, o po to vykdomi „gydymo seansai“ prabangiuose sostinės bei kitų didmiesčių viešbučiuose! Tai rodo, kad stuburo „tiesintojai“ pajamomis nesiskundžia. O apie vykdomą veiklą informuojama nuo 2013 metų pavasario, vadinasi, „tiesintojai“ jau su „stažu“. Beje, vienur rašoma, kad tai dvasinis stuburo gydymas, kitur – kad dieviškas…


Ir kiek gi toks „ekstra gydymas“ vertinamas? Skambinu reklamoje nurodytu mobiliuoju telefonu ir kalbuosi su atsiliepusiu Audroniu (jei teisingai išgirdau). Jis mane patikina, kad tikrai pakaks vieno vienintelio maždaug valandos trukmės seanso, ir su stuburo skausmais atsisveikinsiu visam likusiam gyvenimui. Ir toks stebuklas tik už… 150 eurų! Jei būčiau pensininkė, tekainuotų vos 100 eurų! Daugiau klausimų neturiu…






Grigaliuniene_a_II.jpgLeidėjui svarbiausia – pinigai?


Suprantu, kad tokią reklamą talpinantis leidėjas paprasčiausiai siekia daugiau uždirbti. Kad gauna nemažai, nėra abejonės, nes žurnalas pakankamai populiarus, tiražas – vienas didžiausių (jei tai tiesa, juk niekas šiandien to netikrina ir nekontroliuoja – rašyk nors ir milijoninį tiražą). 

Vis dėlto ar nereikėtų kartais stabtelti, ne viską matuoti vien pelnu, didesniais pinigais? Gal labai nesumažėtų pajamos už reklamą, jei tokie absurdiški reklaminiai tekstai nebūtų priimti? Geriau jau vietoj tokio „briedo“ įdėtų kosmetikos priemonių reklamą… 

O jei jau taip norisi kuo daugiau pinigų, gal bent „tiesinančio straipsnio“ gale įskaitomu šriftu parašytų, kad tai – reklaminė medžiaga… Deja, to daryti nesivarginama. O patiklūs žmonės, aklai patikėję šarlatanais, krapšto paskutinius pinigėlius…




Akmenukas į SAM daržą


Keista, kad šarlatanai ir kitokie į juos panašūs veikėjai sėkmingai teikia atseit gydomąsias paslaugas, tiksliau – žeriasi pinigus iš patiklių ligonių, o atsakingoms institucijoms – „dzin“. Turime tiek kontrolės tarnybų, tiek tikrintojų, vartotojų teisių gynėjų ir t. t. – nejau jie neparaginti nesugeba pakelti užpakalio nuo valdininkiško krėslo ir imtis iniciatyvos apsukruolius tramdyti? Nejau valdininkai neskaito spaudos, nesidomi, kas reklamuojama, ir nepasiaiškina, kokia reklama peržengia visas padorumo, etikos, galų gale sąžiningumo ribas? Juk tai sukčiavimas, kaip sakoma, vidury baltos dienos! Būtų įdomu iš SAM atstovo išgirsti, ar šiandien akredituota tokia gydomoji veikla – „dvasinis stuburo ištiesinimas“? Jei taip – koks tokią paslaugą teikiančių „daktarų“ išsilavinimas, ar jie turi licenciją? 


Teko girdėti, kad minėtos paslaugos gimtinė – Rusija, o ten, kaip žinia, „daktarų“ netrūksta. Ir daugelis jų savo nišos ieško būtent Lietuvoje – valstybėlėje, kurios didelė gyventojų dalis linkusi tikėti visokiomis kvailystėmis. Ir ne tik tikėti – kloti už tokius „stebuklingus pagijimus“ dideles sumas. O po to toje pačioje spaudoje verkšlenti, kad buvo apgauti…

Nuotraukose:

 (viršuje) Publikacijos autorė, Lietuvos žurnalistų sąjungos ir Nacionalinės žurnalistų sąjungos narė Virginija Grigaliūnienė

 (apačioje) Tai reklamuoja kolegos leidėjai









Panašūs straipsniai