2020 m. rugsėjo 24 d.

V. Putvinskio g. 48
44211 Kaunas
tel./faks (8-37 422 577)
lzs.kaunas@gmail.com
+370 698 17188

Iš dovanų knygos ,,Dar palūkėki pusamžio krize!

***

Braška kūnas, dreba keliai, krenta dantys - sveika senatve

***

Sendamas tik per skausmus dantis sukandęs gali ką nors nuveikti

***

Amžiaus viduryje naujų pojūčių sukelia tik nauji simptomai

***

Senatvė turi tris panašumus. Pirmas - sutrikusi atmintis. Hm... Kokie gi kiti du?

***

Kadaise buvau tokia neryžtinga... O dabar gailiuosi...

***

Sulaukus brandaus amžiaus neverta pernelyg nerimauti, kad protas nuslysta į šalį. Svarbu, kad jis grįžtų atgal.

***

Kai žvakutė kainuoja daugiau už gimtadienio tortą, metas atsisveikinti su jaunyste

***

Ir dabar turiu tai, ką turėjau prieš 20 metų, tik vaizdas nekoks

***

Pusamžis yra tada, kai amžių išduoda pusiaujas

***

Perkopus pusamžį žmona liepia įtraukti pilvą, ir jai nė motas, kad jau seniausiai jį įtraukei

***

Jeigu gyvenčiau iš naujo, daryčiau tas pačias klaidas, tik nebelaukčiau taip ilgai

***

Tik jauni miršta nesugedę

***

Kad ką bedaryčiau, viskas yra arba nepadoru, arba nelegalu, arba didina antsvorį

***

Kai tik suaugi ir pasisemi pakankamai žinių, supranti, kad esi per senas ir bejėgis

***

Esu tokio amžiaus, kai mano nugara šėlioja dažniau negu aš pati

***

Kai norisi atsistoti ir užleisti vietą moteriai, bet neprisiverti pajudėti - vadinasi, sensti

***

Dažniausias svorių kilnojimo pratimas sulauks pusamžio - pakilti iš krėslo

***

Rūkau cigarus dėl to, kad mano amžiaus žmogui baisu neturėti ko įsitverti

***

Pasilenkus užsirišti batraiščių ir po akimirkos svarstau: hmm, ką gi aš ruošiausi daryti?



Gelt_I.jpg

Dail. Algimantas Snarskis



Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Žurnalista P.A. Kaunas. Lietuva – naudotų automobilių sąvartynas?

P.A.Kaunas, savaitraščio ,,Alio, Raseiniai


Turgus_II.jpgLIETUVA TAPO PANAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ SĄVARTYNU – TOKIA NUOMONĖ GAJI NE TIK TARP MŪSŲ POLITIKŲ, BET IR TARP ŠIOS TRANSPORTO PRIEMONĖS GERBĖJŲ.
AR IŠ TIKRŲJŲ TAIP YRA IR KOKIA ŠIUO METU PREKYBOS PANAUDOTAIS AUTOMOBILIAIS BŪKLĖ ŠALYJE? NORĖDAMAS PATVIRTINTI ARBA PANEIGTI ŠIĄ NUOMONĘ IR ŽVALGAUSI PO VIENĄ DIDŽIAUSIŲ NE TIK RESPUBLIKOJE, BET IR EUROPOS ŠALYSE KAUNO AUTOMOBILIŲ TURGŲ.

Į neviltį gramzdinanti ramybė

Buvo penktadienis, 9 valanda ryto. Tik įžengęs į Kauno automobilių turgaus teritoriją, iš nuostabos net stabteliu. Paskutinį kartą čia lankiausi prieš gerus metus. Tuomet pro įvažiuojančių ir iš teritorijos išvažiuojančių automobilių eilę, žmonių (pirkėjų) spūstį, vos galėjau prasibrauti. O dabar kelias laisvas. Visiškai nėra pirkėjų. Po nakties dar vis snaudžia ilgomis eilėmis išrikiuotos įvairių markių ir spalvų mašinos. Tik labai retai – prie vienos, kitos – stoviniuoja jų pardavėjas ir tiesiog iš nuobodulio drėgna kempine ir skudurėliu valo nusėdusias dulkes. 

Prieinu prie juodos spalvos 2006 metų laidos dyzeliuko Audi 4. Susipažįstu su savininku. Pasirodo, jis jau tris savaites laukia pirkėjo ir tikisi automašiną parduoti už 6550 eurų. Bet kol kas nebuvo pirkėjų, kad prie jos kas nors stabteltų – tuomet būtų galimybė ją įtaigiai siūlyti. Sutiktų ir prašomą kainą sumažinti. Deja...

Kitoje eilėje, atsidaręs sidabrinės spalvos „Pasato“ duris ir skersai vairuotojo bei keleivio sėdynių išsitiesęs, matyt, beveik nesitikintis klientų, snaudžia kitas pardavėjas. Užkalbintas, ne ypač noriai pradeda bendrauti. Galvoja, kad esu iš mokesčių inspekcijos. Bet išgirdęs, kad žurnalistas, pasirąžo ir atsitiesia. Tampa atviresniu.

–Kiek laiko čia laukiate pirkėjų? – klausiu. – Savaitę, dvi?..

– Savaitėmis laiko neskaičiuoju, – atsako Steponas (toks pardavėjo vardas). – Jeigu klaustumėte, kiek mėnesių... 

–Turbūt, turite daugiau automašinų, kad laiką skaičiuojate mėnesiais? Penkias, dešimt?..

– Daugiau, – atsako. Bet nesukonkretina.

–Mėnesiais stovėti – didžiuliai nuostoliai, – pastebiu, – nes praeina kelios dienos ir tik už vieną vietą klok keturiasdešimt litų. O jeigu tų mašinų turi, kaip sakai, daugiau? Ir susidaro apvali sumelė!

– Man dar pakenčiama, nors jau pradėsiu bristi į nuostolius. Bet mano kolega, stovintis ana ten, trečiosios eilės gale, kai dar mašinos buvo paklausios, jų prisipirko net septyniasdešimt šešias. Štai dabar ir “gieda”… 

Steponas prisiminė nesenus, bet gerus laikus, kai tarp mašinų net būriais sukiodavosi pirkliai iš Azijos respublikų. Tadžikai beveik be didesnės atrankos iš turgaus šluote šluodavo pigesnius opeliukus, kazachai – brangesnės markės automobilius, todėl šia preke būdavo tiesiog užkimštos traukinių platformos. Nemažai atvykdavo pirkėjų ir iš Rusijos, Baltarusijos, net Ukrainos. O dabar čia jų net su žiburiu nerasi.


Turgus_3_II.jpgPagrindinis trukdys – politika ir valiutų kursai

Gerą pusdienį pasisukinėjus tarp eilėse išrikiuotų mašinų, man vis tiktai pavyko susitikti su trimis pirkėjais iš Azijos respublikų. Jie pasakė, kad yra kazachai ir atvyko tik į žvalgybą. Paklausti, kodėl neperka ir kodėl jų tėvynainiai neatvažiuoja į Kauno automobilių turgų, iš išvaizdos vyriausias, matyt, didžiausią patirtį mašinų prekybos versle turintis pirklys, trumpai drūtai atsakė, kad kalta valdžios, o ypač Putino, politika, ir jų respublikoje ženkliai pakitęs valiutų kursas. Taip pat nerealiai padidėję muitų mokesčiai, apsunkinę automobilių gabenimą per sieną. Ir vizų išdavimas. Ypač po to, kai Rusija, Baltarusija ir Kazachstanas sudarė muitų sąjungą ir nedelsiant pradėjo taikyti ypač didžiulius muitus naudotiems seniems bei galingesnius variklius turintiems automobiliams. „Putino tikslas – sužlugdyti lietuvius, prekiaujančius panaudotais automobiliais,“ – mūsų pokalbį tarsi apibendrino jau kitas šalia stovėjęs kazachas.

Lietuviai – labai išrankūs ir kaprizingi

Atsisveikinant su Kauno automobilių turgumi, dar priėjau prie trijų prekeivių automobiliais, besiruošiančiais užkandžiauti. Pasidomėjau, kiek daug lietuvių čia lankosi ir kokius automobilius daugiausia perka.
Vyrai tik susižvalgė tarpusavyje ir visi, atrodo tarsi susitarę, nusijuokė.

– Lietuviai nori tik už grašius gerą mašiną nusipirkti. Be to labai smulkmeniški. Priekabiauja prie kiekvieno nors mažiausio įlenkimo ar įbrėžimo kėbule, mėgina rasti defektų variklyje. Net tepalą tikrina, gal medaus įpylę... O jeigu jau ruošiasi mašiną pirkti, tai ateina su visa šeima. Net paauglius atsiveda. Tuo tarpu jiems visiška priešingybė pirkėjai iš Latvijos ar Estijos, nors irgi stengiasi kainą derėti. Tikimės, kad lietuviai sukrus pirkti automobilius prieš pat euro įvedimą, kaip kad buvo Latvijoje. O kokius automobilius perka? BMW, Audi, Pasatus. Daugiausia pageidauja dyzeliukų ir mažalitražių.

Problema yra. Bet ne baisi

„Taip, pastaruoju metu labai sumažėjo automobilių pirkimas, – kalbintas pripažįsta UAB „Varanas“ direktorius Valentinas Naujanis.– O pagrindinius pirkėjus iš Lietuvos išgainiojo tik po Rusijos agresijos į Ukrainą labai pakitęs JAV dolerio ir Rusijos rublio kursas. Žinoma, nemažą įtaką padarė jau pasirašyta ir veikianti Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano muitų sistema, kuri pradėjo taikyti tiesiog nerealius muitus įvežant į šalį naudotus, ypač senus, automobilius ir automašinas su galingesniais varikliais.

Neseniai lankiausi Olandijos panaudotų automobilių turguje. Stebėjau ten vykstančią prekybą. Ir kas įdomu – ten daug pirkėjų iš Lenkijos, net Moldavijos, kitų Europos šalių, kuriuos mažiau varžo automašinų pervežimo per sieną muitai. Yra palankesnė PVM sistema. Juk dabar, pavyzdžiui, moldavams, labai nesunku ten nusipirkti panaudotas automašinas ir jas pelningai parduoti Ukrainoje, kurios rinka šiuo metu yra tiesiog alkana, nes, vykstant kariniam konfliktui, labai suprastėjo žmonių gyvenimas. Net Rumunijoje, kitose kaimyninėse šalyse. Ten irgi ne itin aukštas pragyvenimo lygis. Sutikau pirklių iš Afrikos – juos labiausiai domino „Toyotos“. Išvada viena – mašinų pirkėjams geriausia jas pirkti ne iš mūsų, o iš pirmų rankų.

Mūsų turguje prekyboje kasmet nuolat būdavo 9000 automobilių. Šiuo metu jų apie 4000. Tik lietuviai kasmet nuperka per 1000 mašinų. Todėl jiems dabar ne tik palankus metas pirkti, nes turgus neužkrautas, bet yra ir galimybė pasirinkti norimų markių bei spalvų. Taip, šiuo metu automobilių prekeiviams yra sunkmetis. Bet tam tikra prasme jis ir tarsi katarsis. Visiškai atsisakyti senienų, nes jų pirkėjų jau nėra, o lietuviai, gerėjant pragyvenimo lygiui, jų tikrai nepirks, bet žvalgysis nors irgi į jau dėvėtas užsienyje, bet ne senesnės kaip šešių, aštuonių dar dešimties metų senumo automobilius. Taigi, Lietuva tikrai netaps panaudotų automobilių sąvartynu.


O dėl sąvartyno „aureolės“?

Pirmiausia, tinkamai sutvarkykime į Lietuvą įvežamų, tranzitu pervežamų ir kitais būdais iš šalies išgabenamos technikos apskaitą, sąžiningai patikrinkime, kiek savo kiemuose turime tikrai nenaudojamų automobilių. Tik tuomet darykime išvadas, priimkime reikiamus sprendimus. O dabartinė tų automobilių apskaita kartais priverčia daryti net kurioziškas išvadas. Pavyzdžiui, ji teigia, kad pagal turimų automobilių skaičių vienas mūsų pardavėjų yra ... milijonierius! Tuo tarpu jis nelengvai suduria galą su galu. Taip, jo vardu iki šiol užregistruota ne vienas šimtas automobilių. Bet tos mašinos jau seniai ne jo, o tik registruotos jo vardu ir rieda daugelio kitų šalių, ypač Azijos respublikų, keliais. Arba seniai supresuotos metalo lauže. O kaip jos kirto mūsų valstybinę sieną? Čia jau kitas, ne mus liečiantis klausimas.



Turgus_2_II.jpgIr dar viena „legenda“.

Pastaruoju metu daugelyje Europos šalių siaučia didelės liūtys. Skęsta ne tik automobiliai, bet ir namai. Kalbama, kad mašinos skenduolės labai pigiai nuperkamos ir, lietuvių „auksarankių“ paruoštos, atgabenamos į mūsų turgų realizacijai. 

Pirmiausia, kiekviena save gerbianti valstybė neleis tokių skenduolių išvežti už šalies ribų – jos čia pat surenkamos ir utilitarizuojamos. Žinoma, nėra taisyklių be išimčių. Viena, kita per sieną gal ir praslysta. Bet juk yra atvejų, kai mašiną, gal atsitiktinai, paskandina ir mūsų tautietis, o po to, ją paruošęs, mėgina parduoti. 

Todėl vienintelis patarimas – nesusižavėkite pigiai parduodama prieš metus, du pagamintu automobiliu ir netikėkite pardavėjų, kodėl ją parduoda, sekamomis pasakomis. Be to ši ir panašios kitos situacijos, dar kartą rodo, kad mūsų Seimas nedelsiant turi priimti įstatymą dėl automobilių pardavimo, kuriame įpareigotų pardavėją pirkėjui atskleisti visus mašinoje buvusius ir dar likusius defektus. Tuomet ne ši viena, bet ir daugelis kitų šiuo metu dar slepiamų problemų būtų išspręstos.

Rekomenduočiau žmonėms šiek tiek daugiau pasitaupyti (nors, gerėjant ekonominiams rodikliams, dar gyvename ne taip gerai, kaip kalba kai kurie politikai), ir pirktų ne senesnės kaip šešių-aštuonių metų senumo autotransporto priemonę. Tuomet, ją eksploatuojant, didelių problemų tikrai neturės.
Autoriaus nuotraukose: Kauno automobilių turgus, užimantis net 12 ha plotą; tvarkingai išrikiuoti automobiliai laukia nesulaukia pirkėjų; pagaliau automobilių turguje, kaip teigia pardavėjai, pasirodė ir lietuvių šeima...

Publikacijos autoriaus P.A. Kauno nuotr.




Virselis_1934_m._I.jpg


IŠ PRAEITIES...
PRIEŠ 86 METUS

PETRAS PŪKELIS
,,IERARCHIJA"


Tarp kolegų pasidairius,
yra giminės įvairios,
Nors, kas skaito tik gazietą,
gal būt, to nepastebėtų.

Yra giminė - vyriausių,
Jie tarp raštų įsirausę,
Nors minkštoką turi kėdę.
bet labai nesaugiai sėdi.

Jei su plunksna ką nors daro,
tai parašo žodį svarų,
O jeigu parašo nieką,
tai nelaiko tai per grieką.

Paskiau eina sekretoriai,
žmonės nelabai padorūs.
Šitie žmonės visą laiką
tik ką nors nubraukti taiko.

Ir didžiausią nuo jų kančią
tai reporteriai iškenčia.
Nubraukė eilutę, kitą,
ot ir nėra poros litų...


(1934 metai. Iš pirmojo Lietuvos žurnalistų sąjungos metraščio)

KLAUSIMĖLIS

Ką Jūs vadinate žurnalistu?

Dirbančius redakcijoje
Bendradarbiaujančius su spauda, RTV
Pagal sutartį teikiančius medžiagą, viešosios informacijos rengėjams
Priklausančius žurnalistų profesinei sąjungai
Daugiau informacijos

Radai klaidą?
Rašyk (el.p. lzs.kaunas@gmail.com)