Apaštalai arba reikia kam nors pasakyti, kad karalius nuogas
Mindaugas Bloznelis, technikos mokslų daktaras
Jau nebe pirmame „Kauno dienos" numeryje „moderniojo meno" guru sielvartauja dėl kauniečių miesčioniško skonio. Ypač jiems kliūva skulptoriaus Juozo Ruzgo „Gabija". Tai - kičas ,tvirtina šiuolaikinių menų žinovais apsiskelbę kanalizacijos vamzdžių meistrai .Vienintelis jų argumentas kad tie vamzdžiai yra menas, - ne kokios nors transcendentinės subtilybės, o gauti už tokią „kūrybą" valstybės pinigai.
(Yra dar vilčių kad prokuratūra taip pat pasakys savo žodį). Beje, J.Ruzgas yra baigęs Dailės akademiją kaip skulptorius,jo diplomas liudija profesionalumą ko nežinau apie jo oponentus..
Kai savo laiku (1966m.) prie naujų politechnikos instituto rūmų buvo pastatyta J.Ruzgo skulptūra „Perkūnas",neužilgo pasirodė ir panašus Roberto Antinio „Kanklininkas". Tada apie kičą nekalbėta.
J.Ruzgo „Gabija" tapo opi, kai daugeliui kauniečių (tame tarpe ir man, tų įvykių liudytojui) ji žymiai ryškiau atskleidžia R.Kalantos aukos aktą. Už didelius pinigus surengta R.Antinio akmenų aikštelė emociškai mažai paveiki.
Ši akmenų kompozicija buvo pristatyta kaip originalus atradimas,tačiau turbūt mažai kas žino , kad dar prieš 1968 m. erdvingumo manifesto ( „Technical manifesto of Spatialism“) autorius Lucio Fontana eksponavo aikštę su rieduliais kaip įvairių fizinių elementų ir erdvės sintezę .
Žinoma, originali „Gabijos„ skulptūra, gaubiama fontanu pašviesto vandens, taptų įspūdingu fakelu, kiekvienam primenančiu Romo Kalantos auką.Tad suprantama, kodėl taip norima atsikratyti konkurento R.Kalantos atminimo vietoje.
Be abejo, kanalizacijos vamzdžių meno apaštalams neįtinka ir kiti pripažinti, mėgstami ir gerbiami paminklai. Kai kam nepatinka ir Laisvės Alėjoje stovintis skulptoriaus Grybo „Vytautas Didysis“; jį bevelytų matyti kuriame nors tolimame miesto užkampyje, kai tuo tarpu šiandien verkiančiai reikia patriotizmą skatinančių akcentų. Nepatinka ir Vilniuje pastatytas Mindaugo paminklas, nes jis emociškai veikia ir primena mums istoriją. Tai ne akmenų laukas, kurį mums siūlo kaip šedevrą.
Mane privertė rašyti ketinimai statyti paminklą sukilėliui kun. A.Mackevičiui, kur šiuolaikinio „meno“ apaštalai tikisi dalyvauti konkurso paminklui komisijos nariais. Vėl bandys stumti kanalizacijos vamzdžių meno koncepcijas.
Taį tikrai nepapuoš Kauno! Reikia kam nors pasakyti, kad karalius nuogas.
Nuotraukoje: Lucio Fontana .Penki bronziniai rieduliai. (Iš knygos SCULPTURE. From Antiąuity to the Middle Ages. ed. 2006,Taschen., Gmbh, Kioln ,Part II,pusl.l065.)