Dėmesio "Media rėmimo reorganizacija!" Naujas valdžios akibrokštas?

Spauda II_1.jpgLietuvos žurnalistų sąjungą ir jos skyrius bei LŽS tarybos narius pasiekė „VALSTYBĖS PARAMOS VIEŠOSIOS INFORMACIJOS RENGĖJAMS TEIKIMO IR ADMINISTRAVIMO MODELIS (GAIRĖS) PROJEKTAS”. Pateikiame jį:

Valstybės finansinė parama viešosios informacijos rengėjams teikiama per valstybės įstaigą Menų tarybą (Lietuvos menų tarybos įstatymo projektas). Menų tarybą sudaro Kultūros ir meno ekspertų taryba (toliau – Ekspertų taryba), administracija ir ekspertų komisijos (viešosios informacijos rengėjų projektams svarstyti būtų sudaryta atskira ekspertų komisija). Lėšų proporcijas, prioritetus, konkursų tvarką nustatytų kultūros ministras.

Menų taryba konkurso tvarka remia viešosios informacijos rengėjų kultūrinius ir šviečiamuosius projektus. Sprendimus dėl projektų rėmimo priima Menų taryba.

Remiamos programos gali būti skirstomos pagal sklaidos formą, pvz.: spaudos; televizijos; radijo; internetinės žiniasklaidos (informacinės visuomenės informavimo priemonių).

Arba turinį, pvz.: Tarp – disciplininių menų skatinimo; kultūrinės edukacijos; švietimo; tautinio, pilietinio ugdymo;nepakantumo smurtui ir t.t.

Šios alternatyvos gali būti apjungtos, pvz. viena kryptis – tradicinės kultūrinės spaudos rėmimo, o kt. – pagal turinį. Siūlytina, kad programas, jų gaires ir aprašus tvirtintų kultūros ministras.

Viešosios informacijos rengėjų kultūrinius ir šviečiamuosius projektus vertina atitinkama Menų tarybos ekspertų komisija (5-7 nariai).

Ekspertų taryba, kuri yra kolegiali Menų tarybos valdymo institucija ir veikia kaip ekspertas ir konsultantas kultūros ir meno klausimais bei koordinuoja, kontroliuoja ir užtikrina Menų tarybos tikslų įgyvendinimą, priima galutinį sprendimą dėl viešosios informacijos rengėjų remiamų projektų remdamasi atitinkamų ekspertų komisijų išvadomis.

Menų tarybos ekspertų komisijų darbą bei Ekspertų tarybą techniškai aptarnauja Menų tarybos administracija.

Spauda - gyvate - 1 II_1.jpgŽurnalistų ir leidėjų etikos komisijos veiklos modelis

I alternatyva

Žurnalistų ir leidėjų etikos komisija steigiama viešosios informacijos rengėjų asociacijų susitarimu kaip savitvarkos institucija. Komisijos veiklos principus ir darbo tvarką nustato viešosios informacijos rengėjų asociacijos savo susitarimu. Įstatyminis reguliavimas iš esmės naikinamas. Ekspertinę veiklą pagal poreikį finansuoja sektorius.

II alternatyva

Žurnalistų ir leidėjų etikos komisija perkeliama prie Žurnalistų etikos inspektoriaus, tikslinama veiklos apimtis ir kryptys. Išlieka įstatyminis reguliavimas, detalizuojant visą struktūrą, kompetenciją ir funkcijas. Ekspertinę veiklą finansuoja valstybė.

III alternatyva

Kuriamas naujas visuomenės informavimo etikos puoselėjimo modelis, numatant privalomą šios srities subjektų (periodinė spauda, radijas, televizija, internetas), gaunančių komercines pajamas, lėšų dalies (pvz. 0,1 proc. komercinių pajamų, TV ir radio atveju svarstytinas esamų 0,8 proc. LRT Komisijai išlaikyti sumažinimas atitinkama dalimi) skyrimą į specialų fondą – specialią sąskaitą (pvz. Kultūros ministerijos arba Menų tarybos administruojamą), iš kurios lėšos perskirstomos sektoriuje egzistuojančioms etikos ir profesinių klausimų nagrinėjimo struktūroms pagal paraiškas. Būtinas įstatyminis reguliavimas. Mišrus finansavimas.

Bet kuriai alternatyvai įtvirtinti, būtina keisti Visuomenės informavimo įstatymo nuostatas.

Medis_I.jpgDĖL LAIKRAŠČIŲ IR ŽURNALŲ PRISTATYMO PRENUMERATOIAMS KAIMO GYVENAMOSIOSE VIETOVĖSE PASLAUGŲ KOMPENSAVIMO

I alternatyva  

Pripažinti laikraščių ir žurnalų platinimą kaimo gyvenamosiose vietovėse universalia paslauga.

Norint laikraščių ir žurnalų pristatymo paslaugą pripažinti universalia paslauga, reikia, kad pristatomi laikraščiai ir žurnalai patektų į pašto siuntos sąvoką t.y. jie turi būti adresuoti ir paruošti siųsti (Pašto įstatymas).

Pašto siunta – adresuota ir išsiųsti paruošta siunta, kurią turi pristatyti pašto ar pasiuntinių paslaugų teikėjai. Tai pašto korespondencijos, reklaminė pašto siunta, taip pat siunta, kurioje siunčiami spaudiniai ir pašto siuntiniai.

Įvertinti laikraščių ir žurnalų paruošimo siųsti kaštus. Paslaugos teikėjas Pašto įstatymo reikalavimus atitinkantis subjektas.

Universaliųjų pašto paslaugų teikėjas – akcinė bendrovė Lietuvos paštas ir (ar) kiti pašto paslaugas teikiantys Lietuvos Respublikos piliečiai ar asmenys, turintys leidimą nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje, Lietuvos Respublikoje įsteigti juridiniai asmenys, taip pat kitos valstybės narės juridinių asmenų ar kitų organizacijų filialai įsteigti Lietuvos Respublikoje, Vyriausybės įgalioti teikti universaliąsias pašto paslaugas Lietuvos Respublikos teritorijoje.

Praktiškai šį apibrėžimą šiuo metu atitinka tiktai AB Paštas.

Istatymai_I.jpgII alternartyva

Laikyti laikraščių ir žurnalų platinimą kaimo gyvenamosiose vietovėse, kaip itin svarbią valstybei Pavesti konkurso būdu išrinktai įmonei teikti laikraščių ir žurnalų pristatymo kaimo gyvenamosiose vietovėse kaip viešąją, valstybei itin svarbią paslaugą ir už šių paslaugų teikimą kompensuoti.

Paslaugų teikėjas bet kuri įmonė, kuri laimi konkurse. Pavedimas turi būti numatytas įstatyme, kad nebūtų prieštaravimo Konkurencijos įstatymo 4 str. nuostatoms.).

Įvertinti valstybės pagalbos schemos derinimo procesą su Europos Komisija.

I alternatyva – keičiamas Visuomenės informavimo ir Pašto įstatymas,

II alternatyva – keičiamas Visuomenės informavimo įstatymas, išlieka klausimas dėl alternatyvą įgyvendinančios institucijos, t.y. kas nustatinės sąlygas ir nustatys paslaugų teikėją.

Išlieka diskutuotini „vertybiniai“ klausimai. Ar ir toliau valstybės remiamas bet kokių laikraščių ir žurnalų pristatymas, ar tai sieti su turinio bei vertybiniu aspektu.

***

p I_1.jpgKokia Jūsų nuomonė, kolegos žurnalistai ir leidėjai? Laukiame Jūsų atsiliepimų ir vertinimų. Siųskite el.p. lzskaunas@gmail.com

Dailininko, LŽS nario Vladimiro Beresniovo piešiniai žinisklaidos tema

Panašūs straipsniai